wax by Wax & Board

Welke wax op mijn Ski of Snowboard?

Inhoud artikel “Welke wax op mijn Ski of Snowboard”

Je kan jou vast wel die ene keer herinneren dat je boven aan de piste klaar was om te beginnen skiën of Snowboarden, maar dat je amper in beweging kwam. De kans is groot dat dit niks met jouw stijl te maken had, eerder met de wax onderaan je plank of in sommige gevallen door ijsvorming.

ijsvorming

sneeuwvlok

Vaak over het hoofd gezien is water wat kan vastvriezen en als het ware een soort ruw schuurpapier vormt op sneeuw. Dit fenomeen ontstaat doordat jouw Snowboard een nacht in de verwarmde Ski-berging heeft gestaan en dus op kamertemperatuur is (20~23°C).

Wanneer jij de piste op gaat en je Ski plat op een verse laag sneeuw legt dan smelt er een heel dun laagje. Gesmolten sneeuw bestaat uiteraard voor meer dan 90% uit water, en het is niet meer dan normaal dat dit bevriest door het verschil in omgevingstemperatuur.

Het gevolg ken je al, door de ruwe vorm is je glijvermogen sterk gereduceerd. Onze tip? Spring niet meteen op de latten maar laat je gear rechtopstaand nog even op “temperatuur” komen.

Sneeuwconditie

Er bestaan verschillende soorten sneeuw.

Sneeuw is niet universeel. Men heeft hier uitgebreid onderzoek naar gedaan. In de wax branche klasseren we sneeuw vaak in de categorie “nat of “droog”, en zoals je al zou vermoeden is er dus wax voor beide varianten. Als recreatieve skiër moet je jou hier echter weinig zorgen over maken gezien deze afhankelijk is van het ogenblik; we zien maar zelden iemand op vakantie zijn Snowboard of Ski in de ochtend waxen om nét dat tikkeltje sneller te gaan. Bij een race echter… daar zal de onderhoudsman een grondige analyse doen voor dat de wedstrijd start.

Daarbij zal men enerzijds kijken naar het type sneeuw maar anderzijds ook naar de temperatuur van sneeuw en tot slot ook naar de lucht temperatuur.

Tip van Wax & Board!
Artificiële sneeuw in de indoorhal is hard en dus agressief voor jouw materiaal. Ski je regelmatig indoor dan loont het om naar Indoor wax te vragen. Dit is helaas een prijziger product maar het is de investering meer dan waard om de base van je Ski of Snowboard te beschermen, zodat dit in goede staat blijft voor die trip to the mountains!

Temperatuur

Zoals hierboven al aangegeven moet je bij de temperatuur een onderscheid maken tussen sneeuw- en omgevingstemperatuur (de lucht). De pro´s onder ons hanteren dan ook twee thermometers, en dat niet alleen: ook de hoeveelheid zon, schaduw en wind neemt men in rekening om een juist temperatuurbereik te selecteren.

wax temperatuur

Bij de beter wax heb je een indicatie van het bereik lucht én sneeuw temperatuur. Ook zijn er kleinere temperatuur ranges waarin deze wax het beste zal presteren.

Echter staat op de meeste wax, die je in de handel kan krijgen, maar 1 temperatuur aanduiding. Voor een amateur steekt het nl meestal niet zo nauw en is het eenvoudiger om over slechts 1 temperatuur te praten die we allemaal herkennen: de omgevingstemperatuur!

Bij deze standaard wax zijn er een viertal categorieën: warm, koud, gemiddeld & universeel. Om duidelijk onderscheid te maken voegt men een kleur additief toe wat helaas merkgebonden is. Deze kleuren zijn vaak geel – rood – blauw en wit. Dankzij die kleurcode hoef je niet altijd jouw wax terug op te bergen in zijn originele verpakking.

In bijna elke Ski en Snowboard workshop zal men bij het standaard onderhoud universele wax aanbrengen. Dit heeft een heel breed temperatuur bereik; echter is deze nergens écht goed in behalve dan om twijfel uit te sluiten. Weet jij nl vandaag in België al welk weer het tijdens je skitrip zal zijn over 3 weken?

Tip van Wax & Board!
wij hebben wax op stock voor elke conditie. Ga jij bibberen in het ijskoude “Little Tibet”, of wil je Boarden op het einde van het seizoen? Dan brengen wij graag voor jou de juiste wax aan! Uiteraard hebben we ook universele wax op stock.

Hydrocarbon

Wax bestaat altijd uit Hydrocarbons; paraffine, microkristallijne, of synthetische producten. Vaak gaat het om deze 3 producten die samen in 1 blend gepropt worden door de fabrikant met hun eigen geheime mengverdeling. Een kort overzicht wat waarvoor nuttig is;

  • Paraffine herken je van kaarsen, dit is superzacht en geeft een minimale frictie over sneeuw.
  • Microkristallijne is duurzamer dan paraffine en zal dus minder snel zijn functie verliezen.
  • Synthetische producten zijn ontworpen om stevig en duurzaam wax te creëren, maar geven vaak meer frictie dan bv Paraffine.

Molybdenum

Molybdenum is een mooi scrabble woord, en net zoals grafiet of fluor een toevoeging aan de basis Hydrocarbon wax. Molybdenum en grafiet hebben een bijna gelijkaardige functie. Nl elektrostatisch energie minimaliseren die in koude, droge sneeuw ontstaat. Daarnaast zijn ze nuttig om vuil af te stoten wat in warme sneeuw verstop zit door bv smeltwater.

Molybdenum is voornamelijk ontstaan als additief om hogere snelheden te genereren, en natuurlijke grafiet breng je aan op je Ski of Snowboard die over een zwarte base beschikt en daarmee sneller kan ontladen en dus beter zal glijden.

Tip van Wax & Board!
na 3 á 4 maal waxen met “normale” wax is het zwarte grafiet effect van je Ski en Snowboard helemaal verdwenen. Is de onderkant van je materiaal pikzwart dan mag je er zeker van zijn dat je regelmatig grafiet moet aanbrengen. Deze wax is duurder maar zijn geld waard. Wil je dit liefst zelf aanbrengen? Vergeet dan niet om een mondmasker te dragen gezien de natuurlijke grafietdeeltjes schadelijk zijn voor je luchtwegen!

Fluor

Nee, tandpasta op je Snowboard smeren bij gebrek aan vloeibare wax is een fabeltje.. Tandpasta heeft nl een grove structuur en dat is niet hetgeen je nodig hebt.

Fluor is een waterafstotend product. Dat is nuttig omdat de sneeuw net onder je Ski smelt door frictie bij het skiën. Deze waterlaag moet afgevoerd worden, wat kan door de structuur van je base en uiteraard ook de laag wax in de poriën van dit belag. Omdat Fluor waterafstotend is helpt dit om nóg beter water af te voeren. Dit product zit meestal al in een blok wax verwerkt  maar kan men ook in poedervorm aanbrengen. Er zijn echter 2 nadelen aan Fluor; teveel is in dit geval écht slecht. Meer Fluor zal je net trager laten skiën en daarom is een chemische, of Hot Scrape, reiniging frequent nodig om het Fluor level in proportie te houden. Het tweede punt staat ter discussie; Fluor is niet goed voor het milieu ondanks het een natuurlijk product is. Er zijn twee kampen in deze discussie maar het feit blijft dat Fluor niet in de natuur voorkomt op een pak verse sneeuw. We weten dan ook nog niet zeker welke impact dit heeft op de ondergrond en dus ook het drinkwater.

Butta Eco Wax

Tip van Wax & Board!
Bij Wax & Board hanteren we ecologische producten, al dan niet met Fluor.

Glide of Kick Wax

Als skiër of Snowboarder is de grootste fout die je kan maken bij het onderhoud, het aanbrengen van Kick wax. Dit type wax is specifiek gemaakt voor de Nordic of Cross-Country skiër en noemen we ook wel Grip wax. Zoals je nu wel al kan vermoeden heeft dit type wax als enige doel: grip creëren. Dat is nodig om te kunnen wandelen op steile, vlakke en gladde trajecten. In dit geval is de Ski deels voorzien van Glide wax en deels uit Kick wax, waarbij de Kick wax alleen contact maakt met de sneeuw wanneer al jouw gewicht op het camber profiel komt te staan. Om Kick wax aan te brengen hanteer je speciale borstels zoals bv kurk en fleece.

Poederwax

Dit type wax zien we hier in Belgïe maar zelden in gebruik, maar vermoedelijk ben je wel al eens voorbij de rayon met poeder wax gewandeld en dacht je “my god it´s expensive!”. Dit type van wax gebruikt men vrijwel enkel bij races omdat je dan bv beter de dosis Fluor kan bepalen. Ook voor extreme koude temperaturen is er poeder wax beschikbaar waarmee je beter kan doseren door bv enkel de edges te voorzien van specifieke wax.

Vloeibare of Rub-on-Wax

Als we heel eerlijk zijn dan is vloeibare wax de meest pure wax die er bestaat. Het is snel en eenvoudig aan te brengen, bevat geen extra chemische rommel -om tot een solide vorm te komen zoals blokken wax- en het is dé meest ecologische oplossing op de markt.. Alleen is er voor elk voordeel een nadeel.

Vloeibare wax ben je nl zó snel kwijt dat dit enkel nuttig is als tussentijdse oplossing op vakantie. Vloeibare wax is dus geen vervanger van het normale onderhoud. Vaak koop je dit product in een tube waarbij er ook een sponsje zit, met deze spons kan je het product opensmeren op je Ski of Snowboard base vlak vóór je de piste op gaat.

Als alternatief is er ook een vastere variant, wat je enigszins met boter kan vergelijken. Deze vaste Rub-on-Wax smeer je uit over je gehele belag en krab je af met een scraper, om tot slot even proper te wrijven met een doekje.

Tip van Wax & Board!
één van beide producten behoort eigenlijk tot je “winterreis essentials kit”. Vanaf dag 2 of 3 breng je dit product aan voor je de piste op gaat, op deze manier ga je uitdroging tegen en ben je zeker van een goed glijvermogen! Na de vakantie kan je jouw Ski of Snowboard zorgeloos binnensteken voor een normaal onderhoud.

En nu?

Zoals je kan opmerken is het antwoord op de vraag “Welke wax op mijn Ski of Snowboard?” niet zo evident te beantwoorden. Er zijn namelijk zoveel verschillende mogelijkheden, waarbij we hier de voornaamste voor jou hebben opgelijst. Bij Wax & Board adviseren we al onze klanten persoonlijk, en zijn we verzekerd dat onze Hot Wax techniek superieur is aan wat de markt verder te bieden heeft.

Bij twijfel staan we steeds voor je klaar – contacteer ons gerust via mail, Whatsapp, Facebook of telefoon!

We geven je nog graag volgende tips mee:

  • Laat aan het einde van het seizoen je Ski of Snowboard onderhouden om uitdroging tegen te gaan tijdens de zomermaanden.
  • Geen Racer, of specifieke temperatuur vereisten? Hanteer dan universele wax!
  • Racen, Skiën in einde seizoen papsneeuw, of Snowboarden bij ijskoude temperaturen? Vraag naar onze specifieke wax!
  • Heb je een zwart belag? Laat je Ski of Snowboard regelmatig opladen met zwarte grafiet wax!
  • Denk aan de natuur, en overweeg het gebruik van ecologische wax!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
1
Hulp nodig?
Hallo!
Kunnen we jou met iets helpen?
Powered by